-
نگاهی کوتاه به مقایسه آکوستیکی تمبک و کلام (IV)
چهارشنبه 19 شهریور 1393 18:59
از طرف دیگر می توان به خشه ای مانند “ش” با تغییر شکل لبها فرمانت بخشید. این کار با تغییر شکل لب جهت ادای “او” یا “ای” و ادای همزمان “ش” امکان پذیر است. تمام آواهای گفتاری از پارامترهایی مانند “شدت”، “کشش” نیز بهره می برند. مثلا با توجه به شدت بیشتر صدای سایش در “س” نسبت به “ز” و از آنجاییکه “س” صامت و “ز” مصوت است، می...
-
نگاهی کوتاه به مقایسه آکوستیکی تمبک و کلام (III)
چهارشنبه 25 تیر 1393 20:17
هر صدا معمولا از چند فرمانت تشکیل میشود که معمولا دو فرمنت آغازین F1 و F2 برای آنالیز حروف مصوت کافی اند. فرمنت F1 دارای بم ترین فرکانس است. در شکل سمت چپ، طیف ارتعاش تارهای صوتی، در بخش میانی منحنی تشدید حفره دهانی و در بخش بالا تاثیر منحنی تشدید حفره دهانی بر طیف ارتعاشی تارهای صوتی مشخص است. وجود ۳ فرمانت در ساختار...
-
نگاهی کوتاه به مقایسه آکوستیکی تمبک و کلام (II)
یکشنبه 15 تیر 1393 12:54
۳- صامت و مصوت: تولید دسته ای از آواهای گفتاری همراه با ارتعاش تارهای صوتی و تولید صدا است مانند “آ”، “e” و… به این دسته از آواها “صدادار، مصوت یا واکه (Voiced)” می گویند. برعکس در تولید دسته ای دیگر از آوا ها اندامهایی به غیر از تار صوتی نقش دارند مانند دندانها، لثه و… این آواهای بدون بهره از ارتعاش تارهای صوتی را...
-
نگاهی کوتاه به مقایسه آکوستیکی تمبک و کلام (I)
شنبه 31 خرداد 1393 16:03
نگاهی کوتاه به مقایسه آکوستیکی تمبک و کلام جهت بررسی امکان ایجاد سیستمی برای خوانش موسیقی تمبک مقدمه موسیقی و گفتار را علی رغم تفاوت در واکنش سیستم عصبی به آنها، می توان به دلیل وجود نکات مشترک و یکسان بودن مکانسیم های آکوستیک و سایکوآکوستیک تولید و درک٬ با ابزار یکسانی مورد بررسی قرار داد. به معنی دیگر موسیقی را می...
-
گزارش نشست پژوهشی تنبک کوکی و نی کلیددار (III)
شنبه 24 خرداد 1393 12:47
شاهین مهاجری در حال توضیح دادن در مورد نمونه های ملودیک تنبک در حضور دکتر حسین عمومی نشست پژوهشی نی کلید دار و تنبک کوکی در تاریخ سوم دی ماه، در کنسرواتوار تهران برگزار شد. در این برنامه دکتر حسین عمومی نوازنده نی و استاد دانشگاه ارواین آمریکا، درباره ساخت و نحوه نوازندگی این سازها به سخنرانی پرداخت. در ادامه این...
-
گزارش نشست پژوهشی تنبک کوکی و نی کلیددار (II)
جمعه 23 خرداد 1393 19:07
نشست پژوهشی نی کلید دار و تنبک کوکی در تاریخ سوم دی ماه، در کنسرواتوار تهران برگزار شد. در این برنامه دکتر حسین عمومی نوازنده نی و استاد دانشگاه ارواین آمریکا، درباره ساخت و نحوه نوازندگی این سازها به سخنرانی پرداخت. در ادامه این برنامه شاهین مهاجری محقق و نوازنده تنبک به سخنرانی درباره تاریخچه و فیزیک ساز تنبک و بعضی...
-
گزارش نشست پژوهشی تنبک کوکی و نی کلیددار (I)
پنجشنبه 22 خرداد 1393 15:41
نشست پژوهشی نی کلید دار و تنبک کوکی در تاریخ سوم دی ماه۸۵، در کنسرواتوار تهران برگزار شد. در این برنامه دکتر حسین عمومی نوازنده نی و استاد دانشگاه ارواین آمریکا، درباره ساخت و نحوه نوازندگی این سازها به سخنرانی پرداخت. در ادامه این برنامه شاهین مهاجری محقق و نوازنده تنبک به سخنرانی درباره تاریخچه و فیزیک ساز تنبک و...
-
نوازندگان تنبک دراواخر عصر قاجار - 1
چهارشنبه 21 خرداد 1393 14:32
به هنگام تحقیق پیرامون تنبک نوازان عهد قاجار متوجه می شویم که متاسفانه به غیر از چند نوشته باارزش ٬ هیچ منبع دیگری درباره آنها دردست نیست. به عنوان مثال میرزا حبیب قاآنی شاعر عصر فتحعلیشاه و محمد شاه و اوائل سلطنت ناصرالدینشاه (متوفی ۱۲۷۰ هجری) در اشعار خود از سه تن به نامهای اکبر، احمد و بابائی نام برده است: تارزن...
-
نوازندگان تنبک دراواخر عصر قاجار - 2
چهارشنبه 21 خرداد 1393 14:31
عیسی آقاباشی آقاجان دوم :آقاجان فرزند داود شیرازی ، از شاگردان سماع حضور و از منسوبین حسن خان (معروف به سنتورخان استاد معروف سنتور عصر محمدشاه و اوائل سلطنت ناصر الدین شاه) بود. او در فن خود مهارت تمام داشت و در خواندن تصنیف و نواختن تنبک کسی به پای او نمی رسید. او پدر حاجی خان( معروف بحاجی خان عین الدوله ای) بود....
-
نوازندگان تنبک دراواخر عصر قاجار - 3
چهارشنبه 21 خرداد 1393 14:31
از راست: نعمت الله اتابکی، اکبرخان، نعمت الله (معروف به بوسکی) اکبرخان :از نوازندگانی بود که بیشتر با نعمت اله خان اتابکی همکاری می کرد و با تار او می نواخت و درخواندن آواز و تصنیف مهارت داشت. باقرخان :باقرخان از تنبک نوازهای خوب زمان خود بود. در سفری به پاریس برای پرکردن صفحه با میرزا حسینقلی(تار) ، محمد صادق خان...
-
نوازندگان تنبک دراواخر عصر قاجار - 4
چهارشنبه 21 خرداد 1393 14:30
میرزاعبداله خان دوامی حبیب کاشی : خواننده باسلیقه و تنبک نواز ماهری بود که تصنیف و اشعار ضربی بسیار در حفظ داشت. او در زورخانه ای که پهلوان اکبر خراسانی در محله پاچنار تهران دائر کرده و در آن ورزش میکرد تنبک می نواخت و بین همکاران خود استاد شناخته می شد و در حدود سال ۱۳۱۵ شمسی در حدود هفتاد سالگی درگذشت. در میان زنان...
-
نامه سرگشاده یک تنبک نواز به اهالی موسیقی
چهارشنبه 21 خرداد 1393 14:29
موسیقی دارای سه بعد است : 1. لحن (ملودی) 2. ایقاع (ریتم) 3. ضرب اصل (آکسان) از آنجایی که سازهای کوبه ای پوستی اصلی ترین سازها برای اجرای دورهای ایقاعی (یا به تعبیری همان میزانهای گوناگون موسیقایی) است، بررسی سازهای کوبه ای پوستی ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود. البته بررسی تمام سازهای کوبه ای پوستی ایران به...
-
وضعیت اجتماعی تنبک نوازان
چهارشنبه 21 خرداد 1393 14:28
وضعیت اجتماعی تنبک نوازان درگذشته: در سالیان پیش هنر نواختن تنبک به شکل تکنوازی نگریسته نمیشده است. توضیح آنکه خوانندگان دو گونه بودند، یکی آوازخوانان که بر پایه ردیف موسیقی اصیل خوانندگی میکردند و دیگری تصنیف خوانها که تصنیف ها (ترکیب های ریتمیک موسیقی آوازی) را اجرا میکردند. در ضمن بودند افرادی که سرآمد هر دو (تصنیف...
-
تنبک نواز، نه تنبک
چهارشنبه 21 خرداد 1393 14:27
بهمن رجبی نوشته ای که می خوانید گفتگویی است از محمد افتخاری با زنده یاد علی تجویدی که در مجله «کلک» شماره ۱۶ در تیر ماه ۱۳۷۰ به انتشار رسیده است و به کنسرت دو نوازی بهمن رجبی و محمود فرهمند بافی می پردازد. گفتگویی با استاد علی تجویدی پیرامون هنر تنبک نوازی بهمن رجبی در تیرماه و اسفندماه سال گذشته، برنامهء تکنوازی تنبک...